Olin aivan ihmeissäni ja sanoin: ”Mutta enhän minä tiedä itsekään mitään enkelten kanssa parantamisesta.” Tähän ääni vastasi: ”Kyllä sinä tiedät. Et vain vielä muista sitä tietoisesti.” Diana Cooper Uutta valoa enkeleiltä
Copyright © Joe Vitale 2014 ja Kustannus Oy Taivaankaari 2015

Luku 3

Onko Morrnah hullu?

Morrnah Simeona oli outo lintu. Tri. Hew Lenkin ajatteli aluksi niin. Hän käveli Morrnahin seminaarista ulos kesken kaiken kolme kertaa. Vaikka hän palasi kuitenkin takaisin ja istui kuuntelemassa kaikki Morrnahin höpinät demoneista, tontuista ja hengistä, hän piti silti Morrnahia edelleen hulluna seuraavat kaksi vuotta. Mutta jokin piti tri. Hew Lenin kiinni Morrnahissa ja hän pysyi Morrnahin päivittämälle ho’oponoponon haaralle uskollisena harjoittajana aina tämän kuolemaan asti vuonna 1992.

Vuonna 1976 Morrnah muutti perinteisen ho’oponopono-ryhmämenetelmän itsehoitomenetelmäksi. Morrnahia pidettiin kahunana, salaisuuksien säilyttäjänä. Hän tosin ei pitänyt niitä salassa. Hän piti kursseja ja paljasti salaisuudet kelle tahansa parilla dollarilla. Sairaanhoitajat pyysivät häntä usein tekemään puhdistamistyötä sairaalaan, mutta hän ei kuitenkaan tehnyt sitä moppi ja ämpäri kädessään. Hän sen sijaan karkoitti sellaiset henget, jotka vaelsivat käytävillä, ravasivat hissillä edestakaisin koko yön tai vetivät vessaa oman päänsä mukaan. Morrnah kävi parantamassa sairaaloita, jotta hoitajilla olisi työrauha. Ilmeisesti hän oli siinä hyvä. Hoitajat eri sairaaloissa pyysivät häntä tekemään heille saman tempun.

Vaikka Morrnah oli taitava perinteisessä ho’oponoponossa eli hyvä parantamaan ryhmässä, hänen mielenkiintonsa oli ennemminkin sisäisemmässä lähestymistavassa, jonka hän ilmeisesti kehitti itse. Vaikka hän yhä kunnioitti havaijilaisia tapoja ja uskomuksia, hän tiesi, että jos ihmiset huolehtisivat omasta sisäisestä maailmastaan, heidän ulkoinen maailmansa muuttuisi. Morrnah kehitti havaijilaisen perimätiedon pohjalta nykyaikaisen itsehoitomenetelmän.

Hän sanoi usein, että me vapaudumme, jos leikkaamme poikki aka-sidokset tai kytkökset ihmisiin ja asioihin. Hän vertasi akaa puhelinyhteyteen tai näkymättömään linkkiin ihmisten välillä. Hän sanoi, että jos viettää aikaa jonkun ihmisen kanssa, jossakin paikassa tai jonkin muun asian parissa, siihen syntyy kiintymys – näkymätön sidos, joka jää molempiin osapuoliin, vaikka ei enää olisikaan tekemisissä kyseisen ihmisen, asian tai paikan kanssa. Sama sidos pysyy myös tuossa toisessa henkilössä, paikassa tai asiassa. Kuvittele, että eräänlainen hämähäkinverkko yhdistäisi sinut kaikkeen, mihin olet koskaan elämässäsi koskettanut, ja miten aistisit koko tämän sotkun. Morrnah meni asiassa niinkin pitkälle, että hänen mukaansa jopa antiikkiesineillä sekä saamillasi ja ostamillasi lahjoillakin oli omat aka-sidoksensa. Hän kehotti varovaisuuteen ja katkaisemaan aina sidokset. Pyysin kerran tri. Hew Leniä signeeraamaan minulle pesäpallon, jota hän oli käyttänyt luennoillaan, koska halusin vähän hänen voimaansa. Minulla on kokoelma erilaisia esineitä, jotka kuuluisa kehonrakentaja, filmitähti Steve Reeves omisti aikoinaan, koska halusin hänenkin voimaansa. Entä sitten kaikki omistamani antiikkiesineet, joiden muinaisista omistajista minulla ei ole mitään tietoa, eikä sen paremmin siitäkään, missä ne ovat kulkeneet sukupolvelta toiselle? Minun täytyy tarkoituksellisesti katkaista aka-sidokset kyseisiin esineisiin tai muutoin avaan kotini oven niiden ohjelmoinnille.

Morrnah piti tärkeänä, että katkaisemme kaikki aka-sidokset, jotta voisimme olla vapaasti Jumaluuden käytettävissä. Kun hän kävi sairaaloissa, hänen niin sanottu röntgenkatseensa paljasti, että paikalla oli yhä kuolleiden ihmisten sieluja. Hänen ho’oponopononsa liittyi karmiseen puhdistamiseen. Kun hän katkaisi näiden sielujen sidoksen tämän maailman tasoon, ne jatkoivat matkaansa. Hän käytti sidosten katkaisemiseen mielellään suosikkipuhdistusrunoaan, jota hän vertasi Isä meidän -rukoukseen ja jota hän käytti innoituksen vallassa puhdistamistyöhönsä. Hän antoi sen maailmalle lahjaksi, jotta käyttäisimme sitä vapaasti. Tri. Hew Len ja minä käytämme sitä yhä. Se menee näin:

Henki, Ylitietoisuus, paikanna _____ koskevien tunteitteni alkuperä (täytä jollakin uskomuksellasi, tuntemuksellasi tai ajatuksellasi).
Vie jokainen olemukseni taso, kerros, alue ja osa takaisin tuohon alkuun.
Tutki sitä ja vapauta se täydellisesti Jumalan totuuteen.
Läpäise kaikki sukupolvet aikojen ja ikuisuuksien halki
Parantaen kaikki tuohon alkuperään liittyvät tapahtumat ja niiden seuraukset.
Tee se Jumalan tahdon mukaisesti, kunnes olen nykyhetkessä
Täynnä valoa ja totuutta,
Jumalan rauhaa ja rakkautta, täynnä anteeksiantoa vääriä olettamuksiani kohtaan,
Täynnä anteeksiantoa jokaista ihmistä, paikkaa, olosuhdetta ja tapahtumaa kohtaan, jotka liittyvät tähän, näihin tunteisiin, näihin ajatuksiin

Morrnah kehotti lausumaan tämän rukouksen neljästi, kun haluamme vapauttaa jotakin. Hän sanoi, että rukouksen osaaminen ulkoa toisi asiat helpommin esille tietoisuudesta, mutta tekstin lukeminen paperiltakin oli täysin sallittua.

Eräs lääkäri kysyi kerran Morrnahilta, tarttuivatko hänen potilaansa kuolemasta aiheutuneet hänen omat ahdistuneet tunteensa kyseisen potilaan sieluun. Hän vastasi: "Kyllä." Mietipä sitä. Morrnah selitti, että meillä on sidoksia muihin ja tunteet vahvistavat niitä. Jos haluamme vapauttaa itsemme, teemme ho’oponoponoa lausumalla yllä olevan rukouksen.

Morrnahin mukaan me kaikki olemme tietokoneen kaltaisia. Me olemme täynnä erilaisia ohjelmia, joiden vastaanottamisen suhteen meillä itsellämme ei ole ollut paljon sanansijaa. Olemme syntyneet aikajanalle, joka ei alkanut meidän syntymästämme vaan aikaisemmin. Morrnah uskoi jälleensyntymään, mutta piti meitä jokaista ainutlaatuisena. Se mitä kannamme mukanamme tähän elämäämme on paljon muutakin kuin se, mikä näkyy päälle päin. Mielemme on ohjelmoitu täyteen dataa, josta suurin osa on tarpeetonta ja joka tukkii Jumalallisen innoituksen kulun.

Morrnah opetti tri. Hew Lenille, joka puolestaan opetti minulle, että ainoa tehtävämme on puhdistaa itsemme. Vaikka meillä olisi jokin ongelma jonkun toisen ihmisen kanssa, kyseinen ongelma on meissä; ongelma ei ole tuo toinen ihminen. Monelle Ei rajoja -kirjan lukijalle tästä tuli kynnyskysymys. Jotkut sivuuttivat tämän periaatteen tai ymmärsivät sen väärin. Koko nykyaikaisen ho’oponoponon olennaisin asia on poistaa dataa itsestäsi.

Morrnah opetti alituisesti, että ohjelmointi poistui käyttämällä hänen rukoustaan. Rukous tulee toistaa neljästi. Hän sanoi myös, ettei kenenkään muun ole tarvetta tietää siitä mitään. Et tarvitse mitään muuta kuin kohdehenkilön nimen.

Itse asiassa tällä tavoin tri. Hew Lenkin teki puhdistustyötään ennen jokaisen Zero Limits -seminaarimme alkua. Hän pyysi minulta kaikkien osallistujien nimilistan. Hän ei halunnut mitään muuta kuin pelkät nimet. Hän katsoi jokaista nimeä luettelossa ja poisti mielessään mahdolliset aka-sidokset itsensä ja kyseisen henkilön väliltä.

Hän käytti usein pyyhekumia tai kynän päässä olevaa kumia napauttaakseen jokaista nimeä ja sanoakseen hiljaa: "Kastepisara", tai: "Poista". En usko, että hän lausui Morrnahin rukousta jokaisen kohdalla – hän pikemminkin saattoi sanoa rukouksen koko luettelolle yhteisesti.

En voi mitenkään korostaa tarpeeksi sitä, että teet tämän kaiken oman sisäisen mielenrauhasi takia. Kellään muulla ei ole merkitystä, muuta kuin siinä mielessä, vaikuttaako hän omaan sisäiseen hyvinvointiisi. Jos reagoit johonkin ihmiseen, puhdista ja puhdista vain.

Viimeiseksi jääneessä taltioidussa julkisessa puheessaan Morrnah vastasi yleisön kysymykseen siitä, voiko jonkin ajatusmallin siirtää toisen ihmisen mieleen. Tämä kysymys oli minusta kiehtova. Kun sain oman satorini (vilahduksen havahtumisesta), oivalsin, että kommunikointi Jumalallisen kanssa oli kaksisuuntainen prosessi. Voit puhdistaa itsesi niin hyvin, että pystyt vastaanottamaan innoitusta Jumalalliselta ja selkeästi lähettämään pyyntöjä Jumalalliselle.

Morrnah vastasi kysymykseen näin: "Kyllä, voit asettaa toisen tietokoneeseen ajatusmallin." Tämä vastaus yllätti minut. Tri. Hew Len puolestaan sanoi: "Älä sekaannu toiseen ihmiseen. Sotkeennut silloin hänen karmaansa ja joudut maksamaan kovan hinnan." Silti Morrnah, tri. Hew Lenin opettaja, sanoi että toiseen ihmiseen voi vaikuttaa.

Kumpi näistä sitten on totta?

Molemmat näkökulmat ovat. Voit lähettää toiselle viestin jonkin aikomuksen kera, ladata sen jollakin tunteella ja kuvitella, miten se siirtyy toiselle henkilölle. Toivoisin, että aikeesi olisivat hyvää tarkoittavia ja kyseistä henkilöä parantavia. Olen varma, että Morrnahkin toivoisi sitä.

Mutta tästä herää se kysymys, kuka todella tietää, mikä on toiselle henkilölle oikein? Minä en tiedä, mitä sinun aikajanallasi on sinun elämässäsi. Etkä sinä tiedä samaa minusta. Joskus on ilmiselvää, että jos joku kärsii, niin sinun on mentävä apuun. Mutta emme me näe kokonaiskuvaa. Heidän kärsimyksensä saattaa johdattaa heidät sellaisen lahjan luokse, jota me emme osaa nähdä tai ennustaa.

Morrnahia kiinnosti parantaminen. Olen varma, että hän halusi ajatusmallien olevan aikomukseltaan myönteisiä. Hän myönsi avoimesti, että oli olemassa noitia, jotka harjoittivat mustaa magiaa. Hän tunnusti, että joku oli käyttänyt sitä häneen ja koettanut vahingoittaa häntä. Hän tiesi, että oli olemassa hyviä ja ei kovin hyviä voimia.

Itse asiassa Havaijin varhaiset kahunat olivat usein pahantahtoisia noitia, joiden sanottiin "rukoilleen ihmisiä hengiltä". Julius Scammon Rodman sanoo kirjassaan Kahuna Sorcerers of Hawaii, että mustaa magiaa harjoitettiin enemmän kuin valkoista. Oli enemmän vihaa kuin rakkautta. Oli enemmän voodoota kuin valkoista valoa. Nykyaikaisen ho’oponoponon mukaista rakkautta ja anteeksiantoa ei ollut. Kyse oli pimeästä manipuloinnin taidosta.

Scott Cunningham sanoo kirjassaan Cunningham’s Guide to Hawaiian Magic and Spirituality, että jotkut kahunat "lähettivät henkiä hoitamaan tuhoisia tehtäviä".

Osa tästä kaikesta on ymmärrettävää. Kristityt saapuivat vasta vuonna 1820, jolloin he alkoivat käännyttää ja sivistää havaijilaisia ja julistaa vanhoja tapoja laittomiksi, kuten kuuluisan hula-tanssin. Sitä ennen pelot, ennakkoluulot, vainoharhat ja muut piinaavat ajatukset riivasivat ihmisiä. He pelkäsivät maata, pimeää ja toisiaan. Tuulten, maan ja meren jumalat eivät ehkä vahingoittaisi heitä, jos he käyttäytyisivät kunnolla, tekisivät uhrauksia tai palkkaisivat itselleen maagikon tai noidan, joista kaikilla sellaisilla, jotka pystyisivät suojelemaan heitä, oli taikavoimia. Näitä voimia käytettiin usein minkä tahansa uhan kiroamiseen tai jopa tappamiseen. Sitä oli varhainen Huna – henkinen ase.

Morrnahia pidettiin yhtenä viimeisistä jäljellä olevista, aidoista, vanhakantaisista kahunoista, mutta hän käytti voimiaan hyvään. Ero oli siinä, että opetustensa välityksellä hän keskittyi itseparantamiseen. Meidän oma hyvinvointimme riittää vaikuttamaan toisiin. Hän meni kerran erääseen sairaalaan tapaamaan sen johtajan. Hän selitti johtajalle, että jos tämä halusi sairaalansa tehokkuuden ja suorituskyvyn paranevan, tämän oli parannettava ensin itsensä. Morrnah istui hänen luonaan ja luki hänelle rukouksen. Morrnahin mukaan sairaala paransi toimintaansa jo seuraavana päivänä.

Ihmisiin vaikuttaminen sanomatta heille mitään ei ole lainkaan uusi ajatus. Phineas Perkhurst Quimby, jota yleensä pidetään 1800-luvun puolivälissä syntyneen uuden ajattelun isäksi. Tämä suuntaus muuttui aikanaan kaikenlaiseksi uushenkiseksi parantamiseksi. Hän kirjoitti näin:

On kiistaton tosiasia, jota filosofia ei ole koskaan kyennyt selittämään, että ihmiset vaikuttavat toisiinsa, vaikka eivät olisikaan siitä tietoisia. Sen periaatteen mukaan, jonka avulla itse parannan sairaita ja jolla tällaiset tilanteet voidaan selittää ja todistaa ilman epäilyksen häivää, ihminen on täysin tietämätön niistä vaikutteista, joita häneen kohdistuu, ja syystä tietämättömänä myös altis seuraamuksille.

Tämä myös selittää sen, miten tri. Hew Len pystyi tuomaan rauhanomaiset aikeensa kaoottiselle sairaalaosastolle ja antamaan olemuksensa kaikessa rauhassa tyynnyttää potilaat ilman, että he tajusivat sitä itse. He rentoutuivat, koska tri. Hew Len oli niin tavattoman rauhallinen. Hän vaikutti heihin sanomatta sanaakaan.

Morrnah uskoi, että mielessä kuviteltu maailma oli yhtä kiinteä kuin todellinen maailma. Hän sanoi usein, ettei esimerkiksi vettä tarvita puhdistamistyökaluksi, koska oli mahdollista kuvitella vettä mielessään. Sama puhdistuminen tapahtuisi silti. Tri. Hew Len kehottaa usein tekemään sinistä aurinkovettä puhdistamiseen asettamalla tavallista vettä siniseen pulloon ja pitämällä pulloa auringossa tunnin ajan, mutta Morrnah opetti, että pelkkä mielikuva sinisestä aurinkovedestä riittää. Kaikki tapahtuu mielessä.

Olin kerran hoidossa eräällä kokeneella ho’oponoponon harjoittajalla, joka lähetti minulle sähköpostin, jossa oli isoja alkukirjaimia kummallisissa paikoissa tällä tavoin: "Meditaatio aukesi valtavasta Sateenkaari-Tipasta, joka ilmestyi ja laskeutui sinun ja kaiken ylle. Kun Tippa suli pois, se jakoi fyysisten huoltesi muistot pieniin palasiin. Sitten Tippa häivytti palaset pois. Tähän prosessiin meni useampi minuutti. Lopuksi sinulle annettiin Sateenkaari-Keksi. Keksi on työkalu erityisesti painoon liittyviä kokemuksiasi varten. Syö sellainen usein. Kuvittele syöväsi keksejä laihtuaksesi. Mietiskely päättyi siihen. Ja se on täytetty!"

Morrnahille ja muille ho’oponopono-konkareille kuvitteleminen oli aivan yhtä todellista kuin fyysisyys. Sinun tulee kuitenkin keskittyä sinuun, ei keneenkään muuhun: sinuun.

Ensimmäisessä Zero Limits -tapahtumassa vuonna 2006 salin perällä istui kaksi tri. Hew Lenin oppilasta. He näyttivät betonipatsailta. He eivät sanoneet mitään. He eivät ilmaisseet mitään tunteita. He vain istuivat paikoillaan ja tarkkailivat kaikkea täysin liikkumatta ja hiljaa. Jos he eivät olisi olleet pukeutuneet länsimaisiin vaatteisiin, heitä olisi voinut luulla menneiden elämien munkeiksi.

Kun kysyin heiltä, mitä he oikein puuhasivat, toinen heistä vastasi: "Työtämme." Sain sen käsityksen, että he olivat paikalla auttamassa tri. Hew Leniä huoneen puhdistamisessa, jotta kaikki voisivat kokea Jumaluuden nopeammin. En usko, että he tekivät muuta kuin puhdistivat itseään. Heidän keskittymisensä omaan hyvinvointiinsa poisti dataa meistä kaikista. Muista, että ainoa päämääräsi on sinun oma hyvinvointisi. Siitä paikasta käsin, jota tri. Hew Len kutsuu Nollaksi, saatat innoittua auttamaan jotakuta toista, mutta anna sen tapahtua vain innoituksesta, ei egon halusta.

Ja sillä aikaa – jatka puhdistamista.

Morrnah koki, että kaikki elävä oli pyhää. Hän ajatteli näin kirjaimellisesti. Tässä asiassa ei ollut mitään poikkeuksia. Hän näki elottomat esineet elävinä. Hän oli animismin ruumiillistuma. Kaikki oli ja on elävää. Hän sanoi, että kaikkein tärkeintä oli kunnioittaa kaikkea elämää.

Ei siis ihme, että tri. Hew Len puhuu pöydille, tuoleille, matoille ja huoneille. Hän huolehtii niiden hyvinvoinnista. Hän pitää niitä elävinä. Hänkin on animistinen. Hän etsii mitä tahansa aka-sidoksia katkaistakseen ja puhdistaakseen ne.

Pidin aina tri. Hew Leniä hieman vinksahtaneena, koska hän jutteli huoneille ja tuoleille, mutta kun kitarakokoelmani kasvoi, huomasin itse, että jokainen kitara tuntui puhuvan minulle. Muusikot sanovat usein, että kitaroissa on lauluja. Otin kerran käteeni Huss & Daltonin tekemän kitaran ja kun pitelin siitä kiinni, aloin yhtäkkiä tapailla ja laulaa epätavanomaista sointukulkua ja uusia sanoja. Siitä syntyi kappale "Kummitusjuna", joka on levylläni The Healing Song, eikä laulua ollut olemassa ennen kuin kitara tuntui sanelevan sen minulle. Nykyään en enää ihmettele sitä, että tri. Hew Len puhuu huonekaluille. Minä puhun nykyään kitaroille.

Morrnah meni vielä tästäkin pidemmälle. "Voit puhdistaa huoneen", hän sanoi kerran, "mutta entä maa sitten?" Hän selitti, että maa kaikkialla oli pyhää ja kaipasi parantamista. Kun koneet ilmestyivät ja rakentaminen alkoi, maa häväistiin. Sekin tarvitsee parantamista.

Tätä lukua kirjoittaessani sain kirjan käsikirjoituksen Mark Anthonylta, floridalaiselta lakimieheltä, jolla on kyky nähdä näkymättömään maailmaan. Hän kutsuu itseään henkiseksi lakimieheksi. Hänen kirjansa on täynnä todisteita – sekä hänen omia kokemuksiaan että tutkijoiden lausuntoja – siitä että on olemassa olentojen näkymätön maailma.

Morrnah kutsuttiin usein auttamaan näkymättömiä sairaalahenkiä, jotta nämä saisivat elämänsä päätökseensä, tajuaisivat kuolleensa ja jatkaisivat eteenpäin evoluutiossaan. Tri. Hew Len varoitteli minua usein, etten kiinnittäisi huomiota kummituksiin, koska huomio vetää niitä puoleensa. Hänestä jokaisen ainoa vastuu on huolehtia vain itsestään.

Aina kun Morrnah tai tri. Hew Len törmäsivät paikalleen jumittuneisiin henkiin, he puhdistivat ne pois. Miten? Toistamalla ho’oponopono-rukousta. Heille molemmille rukous oli puhdistustyökalu, joka katkaisi aka-sidokset ja vapautti dataa, jotta kaikki asianosaiset vapautuisivat. Morrnahia pyydettiin kerran puhdistamaan Pearl Harbour, koska siellä oli niin paljon jumittuneita henkiä. Hän suostui siihen.

Hän uskoi myös, ettei kukaan sinänsä puhdistanut mitään. "Rukous on helpotuksen anomista", hän selitti. Tri. Hew Len puolestaan kutsuu sitä vetoomukseksi. Puhdistamisesi on pyyntö. On Jumalallisesta kiinni tapahtuuko jotakin. Joskus jollakulla on karmista velkaa eikä mikään määrä ho’oponoponoa auttaisi siihen, jollei Jumalallinen osoittaisi, että velka tuli maksetuksi.

Tiivistetysti sanoen: Puhdista ja päästä irti. Selkeytä ja luota. Harjoita ho’oponoponoa ja usko. Luota prosessiin. Mikä tahansa muu on egon vaatimus eikä ego ole ohjaksissa. Jumalallinen on.

Liian monet ihmiset parantamispiireissä syyttävät toisiaan siitä, etteivät he parane. He sanovat, että pitää tehdä niin tai näin ja että on sinun syytäsi, jos mitään ei tapahdu. Valitettavasti tuollaisista parantajista on enemmän haittaa kuin hyötyä. Nykyaikaisen, aidon ho’oponoponon mukaan ketään ei pidä syyttää. Koskaan. Sinulla voi olla ongelmia tai haasteita datan vuoksi ja työskentelet poistaaksesi datan, mutta se ei ole sinun käsissäsi, pyyhkiytyykö data pois vai ei.

Jos odotat tietynlaisia tuloksia, siitä syntyy itse asiassa lisää dataa. Toisin sanoen odotukset ovat uskomuksia. Uskomus on dataa. Tämän vuoksi tri. Hew Len alati painottaa sekä julkisesti että kahden kesken sitä, että hän on täällä vain ja ainoastaan puhdistamassa. Loppu on Jumaluuden käsissä.

Eipä siis ihme, että jotkut pitävät Morrnahia outona. Hän ei voinut taata tuloksia. Hän saattoi taata vain sen, että hän puhdistaisi, mutta tulokset eivät olleet hänen vallassaan.

Mietipä sitä.

Ja puhdista.
Takaisin